torsdag 19 maj 2011

Prix Femina utmaning: A French Life av Jean-Paul Dubois



Maj månads bok i Emmas Prix Femina utmaning har jag läst ut- och det var en fin bekantskap. Mitt val den här månaden blev "A French Life" av Jean-Paul Dubois- priset fick han 2004.



Att läsa den här boken blev lite av en nostalgitripp för mig som är årsbarn med författaren- vi minns ungefär samma politiska händelser om än lite olika starkt. Jag gillar den originella kapitelindelningen som följer de olika politiska styrena i Frankrike- de Gaulle - generalen- inleder och året är 1958.




Det här är bitvis en mycket rolig bok men den är också djupt tragisk - skrattet fastnar i halsen mer än en gång. Det börjar med ett dödsfall- Paul Blick (så heter huvudpersonen) har en äldre bror ,Vincent, som är föräldrarnas hopp och som också Paul älskar och ser upp till. "My brother, Vincent, died early on the evening of Sunday September 28, 1958 in Toulouse. The television had just announced that 17,668,790 French citizens approved of the new constitution of the Fifth Republic. Efter detta blir ingenting som det var förut i familjen. Ett sorgens gråsvarta moln vilar för evigt tungt över allt.



Simca 1000


Så berättar Paul om den första TV:n (stor klumpig sak som drar till sig barnen i grannskapet), om pappan som säljer Simcabilar (jag minns Simca mycket väl)- och beskrivningen av farmodern (den vidrigt elaka) är hejdlöst rolig- farmor avskyr allt som är ryskt (kommunistiskt) och speciellt spyr hon sin galla över Anastas Mikojan . Farmor ogillar för övrigt det mesta och även sitt barnbarn Paul.


Så kommer 1968 och det är ganska förutsägbart att Paul kommer att stå på barrikaderna och delta i upproret- och han spelar också i ett rockband. Han blir kallad till mönstring och han gör vad han kan för att slippa värnplikten- hela det avsnittet påminner mig om en scen från filmen "Alices restaurant"- det är helt surrealistiskt. (Jag har dock inga som helst tvivel om att det var exakt så det kunde gå till). Språkresan till England med en hyresvärdinna som tänder på att se Paul studsa näck på sängen- obetalbart roligt skildrat.


Så följer en del kärleksaffärer och till slut giftermål med chefens dotter- barn och villa och en karriärglad hustru (Anna). Äktenskapet knakar i fogarna men håller ändå fram till Annas död i en flygkrasch (hon dör tillsammans med sin älskare). Paul som arbetat som fotograf (han lyckas ge ut två böcker om träd - båda blir bästsäljande) måste hitta ny försörjning- och slår sig på trädgårdsskötsel. Dottern blir svårt sjuk- och boken slutar vemodigt.


Jag tycker att den här romanen är en mycket trovärdig och underhållande odyssée över just franskt liv som det kan ha tett sig under de här dekaderna- det är också en inblick (om än inte alltid så djup kanske) i "la condition humaine". Jag kan varmt rekommendera "A French Life".

6 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Den verkar vara en bok i min smak!Tack för tipset!

Ingrid sa...

Monika: Jag tror att den här boken uppskattas mycket av oss som var med på den här tiden men den är så klart intressant också för många andra. Jag är glad att jag hittade den!

snowflake sa...

Och om man är för ung för att ha varit med, så låter det som just en sån bok man lär sig mycket av, bara i förbifarten, medan man har roligt under läsningen.
Tack för inlägget!

Ingrid sa...

Snowflake: Jo, så är det, tror jag- man kan lära sig mycket om tidsandan här och boken är trevligt skriven, rappt och utan onödiga longörer. Det var en lättläst bok utan att för den skull vara banal. Den innehåller många dråpliga scener....

Emmas Bokhylla sa...

Ah, det verkar vara riktigt rolig med ocksa tragisk! Jag gillar det, skulle garna lasa den, skall kolla om den finns att fa tag pa har nere!

Ingrid sa...

Emma: Det var en väldigt bra bok- och den innehöll många fina tillbakablickar! (och en del mycket "mänskligt" också)