måndag 2 maj 2011

Två nyförvärv



Serien om familjen Pankhurst gick på TV för väldigt många år sedan nu (det handlade mest om Christabel och Sylvia (döttrar till Emmeline). Biografin om familjen Pankhurst har jag länge velat ha i min hylla (och den kommer jag att lägga högt upp i läshögen).


Årets Pulitzerpris i kategorin "General non-fiction" gick till Siddhartha Mukherjee för "The Emperor of All Maladies"- en biografi som handlar om cancer. Ämnet är otäckt men det vill jag inte skygga för. Man kan inte blunda för verkligheten- och den säger att cirka sju miljoner människor runt om i världen kommer att dö i den här sjukdomen i år. Femton procent av alla dödsfall i världen beror på cancer. På försättsbladet ett citat av Susan Sontag (som föll offer för sjukdomen).


"Illness is the night-side of life, a more onerous citizenship. Everyone who is born holds dual citizenship, in the kingdom of the well and in the kingdom of the sick. Although we all prefer to use only the good passport, sooner of later each of us is obliged, at least for a spell, to identify ourselves as citizens of that other place."



2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

kul fynd

Ingrid sa...

Jag har börjat läsa så smått- det kommer nog en rapport så småningom.