tisdag 10 maj 2011

"A bum rap"


Theodor Fontane

Det är väl det tyska författare väldigt ofta får. Tyvärr- och bara ett exempel. Jag citerar från
"The Neglected Books Page" en veritabel guldgruva för den som vill leta efter böcker bortom "hype och bestsellers". Det senaste inlägget på den här fina siten handlar om den tyska författaren Theodor Fontane (han med Effi Briest- om ni inte har läst den så gör det- den finns i svensk översättning och inte alldeles för lastgammal heller).

Det finns så oändligt mycket bra och läsvärt som liksom aldrig får komma till tals- böcker ges ut- och alltför få är de som hamnar på tidningarnas recensionssidor och sedan dessutom får fina annonsplatser hos nätbokhandlarna. Jag blir väldigt trött på att läsa om samma böcker och samma författare i tidning efter tidning - jag tycker att man ska sprida sina "gracer" betydligt mera än vad som nu är fallet. Det verkar som om det ska bankas in i skallen och ögonen på en att detta ska du ta mig f-n läsa för "alla" säger att det är bra. Jodå, jag faller till föga själv ibland, givetvis är det svårt att motstå alla dessa lockrop- ofta blir jag besviken. (Ser jag en enda tidningsartikel till om Nicole Krauss spyr jag).

Jag tycker synd om alla de fina författare som hamnar i skymundan- och det gäller både gamla och nya utgivningar. Jag kommer att fortsätta att leta efter det bortglömda- ett spott i havet- men det är det enda jag kan göra.

Och... värre än "a bum rap" är väl "no rap at all".

Inga kommentarer: