tisdag 17 maj 2011

Den 17:e maj




Metta på bloggen Böcker,böcker, böcker vill att vi ska hylla norsk litteratur idag- och det tycker jag är en god idé (vi bör hylla den många andra dagar också).





Just nu skulle det räcka med att visa upp min önskelista hos AdLibris... den är nämligen nästan till 100 procent norsk . Efter tips från Bai på Boklesebloggen min lade jag snabbt upp Inger Hagerups "Så rart" som innehåller fina små dikter- barnverser får man väl beskriva det som. Just den boken hade jag i min hylla en gång för mycket länge sedan- (nu är den putz weg) och så fick jag en nostalgitripp som jag var tvungen att stanna kvar i.




Samtidigt fick jag ögonen på Inger Hagerups självbiografi: "Det kommer en pike gående"- en samlingsvolym barndom, ungdom och första vuxenåren. Jo, den vill jag läsa.




Jag läste för ett tag sedan om glömda litterära mästerverk (sådana finns det alltför många av) och ett av dessa var "Familjen på Gilje" av Jonas Lie.




Jag vill också framhålla Halldis Moren Vesaas- hon skrev de allra vackraste dikter.




Jag hoppas att den 17:e maj blir en solig och fin dag på de flesta platser både här och i firarlandet Norge!

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Syttende Mai er Norges nasjonaldag,
kul idé, har nog någon klassiker..

Ingrid sa...

Det finns många fina norska boktips i omlopp.