fredag 20 maj 2011

Jaha, och vad ska jag nu läsa...

En bok om 1900-talet som inleds med ett citat av Joseph Roth: "Why do the European states claim for themselves the right to spread civilization and manners to different continents? Why not to Europe itself?" Läser jag facklitteratur brukar det oftast bli historia som är äment- och den här boken verkar mycket intressant.


Det finns inte särskilt mycket skrivet (läs tillgängligt på "de vanliga språken") om Bulgarien och av bulgariska författare. Här har jag i alla fall hittat en redogörelse om den hemliga polisens härjningar. Femtio års samlade hemskheter och övergrepp har Alexenia Dimitrova grävt upp från arkiven.



Hmmm, tja, jag vet inte om det här är "my cup of tea" men den fanns i pocketutgåva och jag brukar gilla dystopier så jag ger den ett försök. Lite småttig stil har den (morr!) men med viss ansträngning ska det väl gå.


Annars har jag massor av högar av oläst - det råder ingen brist på material precis.





Inga kommentarer: