söndag 29 maj 2011

Åh, Sonya....




Jag är djupt försjunken i min tredje bok av Sonya Hartnett- "Fjäril"- jag har en känsla av att det blir fler.....

”Sonya Hartnett (Australien) är en av den moderna tonårsromanens främsta förnyare. Med psykologiskt djup och ett under ytan vibrerande raseri skildrar hon ungas villkor utan att väja för livets mörka sidor. Detta gör hon med språklig virtuositet och lysande berättarförmåga: hennes verk blir en kraftkälla”, lyder juryns motivering." - Sonya Hartnett fick Astrid Lindgrenpriset år 2008. Säkerligen ytterst välförtjänt.

2 kommentarer:

violen sa...

Har just läst Pojken i soffan, en mystisk mytisk berättelse.
Vilken bok av henne ska jag läsa den tycker du?

Ingrid sa...

Violen: Jag tyckte mycket om "Pojken i soffan" men undrade efter läsningen om detta verkligen var en ungdomsbok.... "Torsdagsbarn" skulle nog komma som nummer två på min lista att läsa- och "Fjäril" tar en tredjeplats. Torsdagsbarn har också en mystisk och något surrealistisk vinkling- men jag gillade väldigt mycket.