måndag 30 maj 2011

Så rart av Inger Hagerup

Jag hade den här boken i min hylla som liten (och då i svensk översättning). Tack till Bai som väckte många fina minnen till liv! Nu har jag boken igen- på norska.

Tordivel, tordivel, hvor skal du hen?
-Ut og besöke en gammel venn.

Tordivel, tordivel, hva heter han?
-Skipper Hansen i Lillesand.

Tordivel, tordivel, hva skal du der?
-Spise kylling og bringebeaer.

Tordivel, tordivel, hva tenker du på?
-Jeg tenker på mine seksten små.
Jeg tenker på mine seksten barn,
som aldri får gå på besök med farn.

"Så rart" är fylld av underfundiga verser och fina illustrationer (av Paul René Gauguin) (Jo, han är släkt med "den store" G.) Härligt tjockt papper är det också- och ja, nu ska jag ta väl vara på den här skatten!

2 kommentarer:

Bai sa...

Bare hyggeleg - dette er den beste barnediktboka!

Ingrid sa...

Bai: Jag är så glad för denna bok.