söndag 8 maj 2011

Tysk blandning - och jag sneglar mot öster....

" Natten då muren föll" - det var den nionde november 1989. I den här boken berättar 25 tyska författare om sina intryck och tankar. Den här boken intresserar mig mycket eftersom den också blir som en introduktion till modern tysk litteratur. (Uwe Tellkamp skriver i den, han också). Ersatz förlag har gett ut. Här en länk till förlaget- mycket spännande finns det här!







"Vännen och främlingen" av Uwe Timm ges ut av förlaget Thorén och Lindskog- i september. Många har redan läst och berörts och älskat Uwe Timms "Skuggan av min bror" (jag är en av dessa) och jag kan säga missa inte "Vännen och främlingen"- nu handlar det om Benno Ohnesorg som så tragiskt sköts till döds år 1967. Jag har läst boken på tyska och jag kan varmt rekommendera den. Kika samtidigt på alla de nya spännande titlar som förlaget ska ge ut i höst- de går att hitta på AdLibris. Här finns rikliga tillfällen att ta del av ny tysk litteratur!



En annan bok som står högt på min vill-läsa-lista är en rekommendation från Bokmania-
"Sammetens spår" noveller av tjeckiska författare. (Bokförlaget Tranan). Just noveller brukar vara ett bra sätt att inspireras till att läsa mera av en viss författare. Jag följer för övrigt Bokmanias serie om tjeckisk litteratur med stort intresse. Det är bra att mera fokus läggs på östra Europa. Vi behöver bilda oss- i det här landet (väldigt många i alla fall- och jag tänker ställa mig i kön- för kö hoppas jag att det blir. ) Så många litterära skatter finns att ta del av- men utan översättningar står vi där med skägget i brevlådan...









Inga kommentarer: