torsdag 5 maj 2011

En liten elak bok

När författare ogillar andra författare kan det bli riktigt roligt... (fast det kanske inte var meningen). Jag läser den lilla behändiga "Dichter beschimpfen Dichter" som är sammanställd av Jörg Drews &Co och utgiven på "Haffmans Verlag bei zweitausendeins".

Så här diktar Ezra Pound om James Joyce:

There once was a young writer named Joyce
Whose diction was rigidly choice,
And all his friends' woes
When deduced from his prose
Which never filled anyone's purse.

Robert Graves gillade inte D H Lawrence : "Lawrence var en dumbom och hans böcker obetydliga.

Beckett uttryckte sig gärna kort och koncist- och han uppskattade tydligen inte Marcel Proust- som han avfärdade med ett enda ord : "Balls"!

Boken innehåller en mängd otrevliga yttranden av författare om författare. En del är vitsiga- andra bara magsura (tycker jag). Man kan bara läsa i små bitar i taget. (Vilket jag gör). Jag konstaterar också att intet är nytt under solen.

10 kommentarer:

Petter Malmberg sa...

Beckett skrev också en essä om Proust (den finns på svenska.) Så det är inte alltid såna citat visar hela bilden av författares syn på andra författare.

Margareta sa...

Kul idé tycker jag!

I kväll pratar Fioretos om Tornet på Kulturhuset i Stockholm, såg jag på 1av3.se, synd att du inte finns här uppe!

mimmimarie sa...

Kul boktips.

Ingrid sa...

Petter: Jo, det blir säkert lite väl lösryckt många gånger. Allt för underhållningens skull.... :-)

Margareta: Aj 17, det hade jag absolut inte velat missa om jag bott i trakterna. Till min lilla avkrok kommer sällan något "stort och berömt" (men för all del, Malmö ligger ju bara 30 minuter bort....)

Mimmimarie: Jo det är en ganska trevlig liten bok- formatet är också mycket tilltalande- litet och nätt.

Ingrid sa...

PS till Petter: Fast själv föredrar jag avgjort Beckett framför Proust :-)

Petter sa...

Det är svårt att konkurrera med Beckett.
Essän "Proust" av Beckett om "På spaning..." föredrar jag nog framför "På spaning...".
Den har bland annat en mer hanterlig längd.

Ingrid sa...

Petter: Jag ska kanske se till att läsa essän- jag orkade bara med de två första delarna av På spaning... och jag tror inte att jag ger mig på återstoden.

Emmas Bokhylla sa...

Haha, en bok och litterara fajter, onekligen intressant! Tack for tipset!

Petter sa...

De borde ge ut "På spaning..." i en förkortad utgåva. Dög det åt Don Quijote duger det väl åt Proust.

"Proust" (som essän heter, utgiven i BLM-biblioteket) är intressant också för den som är mer intresserad av Beckett än Proust. Han skriver bland annat om ledan som det mildaste av helveten.

Ingrid sa...

Emma: Det finns många elakheter i den lilla boken...

Petter: Jag ska kolla om inte den essän går att få tag på via biblioteket (det borde ju gå). En förkortad "På spaning" skulle jag kanske våga mig på - och jag ler åt citatet om ledan... (det är väl ungefär det jag associerar till när jag hör Proust nämnas. Ja, en mildare form av helvete- intressant citat.)