tisdag 10 maj 2011

Dagens fynd

De här två böckerna (från Bibliotekets vänners utförsäljning) fick följa med mig hem idag- priset var mycket överkomligt 30 kronor för båda. Abraham B Yehoshua är en mycket intressant författare och jag blev glad att hitta "Herr Mani" för den har jag inte läst.

Pat Barker har jag läst några böcker av tidigare - mest känd är hon nog för sin "Union Street" (debutromanen) den har faktiskt blivit till film med bland andra Jane Fonda i en av rollerna. "Krigets dårar" handlar om poeten Siegfried Sassoon- för att citera omslagets baksida "Pat Barkers hymn till en förlorad ungdom".



O my brave brown companions,

when your souls Flock silently away, and the eyeless dead

Shame the wild beast of battle on the ridge,

Death will stand grieving in that field of war

Since your unvanquished hardihood is spent.

And through some mooned Valhalla there will pass

Battalions and battalions, scarred from hell;

The unreturning army that was youth;

The legions who have suffered and are dust.


Siegfried Sassoon "The Troops"

-

Kamrater, o, ni bruna starka män

när era själar flytt och markens lik

fördriver kampens skamsna vilda best

skall Döden stå i sorg på detta fält

där obesegrad er kraft förötts.

Men i ett månljust Valhalla strömmar fram

ändlösa bataljoners mörka tåg

en ung armé som aldrig vänder hem

en legion som led och blev till stoft.

-

Den svenska översättningen är gjord av Gunnar Mascoll Silfverstolpe.


Jag är mycket nöjd med mina bokfynd.

Inga kommentarer: