måndag 2 maj 2011

Några rader om "Tornet"

"Tornet" av Uwe Tellkamp är som bekant en extra tjock tegelsten på nära 1000 sidor. Den läser man inte på en helg (i varje fall gör inte jag det). Ska jag skriva om den så får det bli i bitar - och utspritt över dagarna. Boken är inte svårläst men den är detaljerad- (ja, hur kan man annars få ihop 1000 sidor text). Just nu befinner jag mig på ett 50-års-kalas och platsen är alltså Dresden av år 1982.

Här drar man "öst-statsskämt" för att undgå att explodera invärtes. Ett exempel: "Brezjnev besöker USA. På morgonen därpå frågar president Ford vad han har drömt.- Jag drömde om Capitolium i Washington, på taket vajade en röd flagga! - Underligt, säger Ford, jag drömde om Kreml och där vajade också en röd flagga! Brezjnev ler överlägset.- Den vajar ju alltid där!- Ja, men det stod någonting skrivet på flaggan. - Vad då?- Det vet jag inte, jag kan ingen kinesiska.!"

2 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Hehe ja det är en hel del humor i den :)

Ingrid sa...

Böcker x3- ja, och där fanns ju en hel del andra roliga vitsar också! :-)