söndag 22 maj 2011

Den bitske Karl Kraus




Porträtt av Karl Kraus, 1925 av Oskar Kokoschka






Jag har kommit till kapitlet "Sevärdheter" i det urval texter från "Die Fackel" som getts ut på bokförlaget Symposium (I denna stora tid- urval och översättning: Lars Bjurman).






I denna text har Kraus många synpunkter på sevärdheter och kultur samt på förekomsten av offentliga toaletter. I den ryska staden Rybinsk, säger han, används de "penningmedel som avsatts för att hålla minnesmärkena i stånd i stället för att hålla stadens bekvämlighestinrättningar i stånd".






"Konstens uppgift är att öppna våra ögon. Men när det går åt pipan någonstans på världsscenen faller strax orkestern in; och människans estetiska fostran tycks i själva verket inte ha annat syfte än att göra oss mottagliga för strunt. Jag skulle gärna låta mig underhållas av en wiensk droskkusk, om han inte gjorde det i så genuint gemytlig ton." Fortsättning följer. Det är mycket underhållande och mycket tänkvärt. (Nu har jag också lärt mig vem Otto den late var och hans staty stod vid "Siegesallee" i Berlin. )






Under den stora oredan förra veckan försvann en del inlägg- jag fick hjälp av Bai att leta rätt på dem igen.(tack igen för sådan omtanke!) Inlägget om Karl Kraus kommer därför i repris här.

Inga kommentarer: