söndag 22 maj 2011

Nu ska jag utmana mig själv....

"Lätt absurd, magisk realism" så beskrivs Michal Ajvaz stil (Ajvaz är från Tjeckien). "Kafkaesk" kanske också kan sättas som etikett? Jag har bläddrat lite i boken och konstaterar att den har väldigt fina illustrationer också och så har den ett behagligt format.

"I antikvariatet på Karlovagatan strövade jag längs raderna med bokryggar och såg då och då ut genom skyltfönstret: det hade börjat snöa ymnigt. Med en bok i handen betraktade jag snön som virvlade framför Salvátorkyrkans mur på andra sidan glaset. "


"En annan stad" ges ut av Aspekt förlag.

3 kommentarer:

mimmimarie sa...

Håller med dig Ingrid. Den boken köper jag också efter omslaget.

Bokmania sa...

Jag har ännu inte skrivit klart min recension av "En annan stad" men jag törs lova att den här boken kommer du att läsa med stor fascination. Jag tycker att den är underbar.

Ingrid sa...

Mimmimarie: jag har läst ungefär hälften av boken nu... helt klart annorlunda och ja, fantastisk. Den kräver lite jobb men det är den värd.

Ivana: Du har så rätt- jag läser med stor fascination. En underbar bok- med så många bottnar. Jag gillar - väldigt mycket.