måndag 23 maj 2011

Två tyska ungdomsböcker

Sylvia Heinleins lilla bok handlar om 10-åriga Sara- och hennes vänskap med den förståndshandikappade "Tante Hulda"- onsdagar är speciella dagar för då träffas de båda. Den här boken har lovordats mycket och jag hoppas kunna läsa den snart.



Mirjam Pressler har skrivit många böcker för barn och ungdom och även en bok om familjen Frank (Anne Franks föräldrar)- en del har blivit översatt till engelska och en bok finns i svensk översättning (det är allt). "Ein Buch für Hanna" handlar om den 14-åriga flickan Hanna som deporteras till Theresienstadt- hon längtar efter Palestina... längtar och hoppas. Den här boken har fått mycket goda vitsord och jag har lagt den i min "önskelistekorg".


3 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Det verkar vara två läsvärda böcker!

Hanneles bokparadis sa...

verkar fina, en barnbok skulle jag kanske klara..

Ingrid sa...

Monika: Jag ska nog göra ett försök med dem snart- och jag hoppas att de blir översatta till fler språk.

Hannele: Jag tror att de är mycket läsvärda och jag ska försöka få tag på dem- barn-och ungdomsböcker borde vara lite lättare att ta sig igenom- det hoppas även jag!!