fredag 27 maj 2011

Regnet faller i Brno

Är det vemodigare i Brno än någon annan stans i världen? Det vet jag inte men Karl-Markus Gauss skriver om regnet som faller i strida strömmar över staden och om hur man glömmer sin egen privata sorgsenhet (den sköljs bort av all väta ovanifrån) för att till slut hamna i det stora existensiella svårmodet. Så berättar Gauss om Brnos store diktare- han som dog två gånger (först genom sin exil och sedan "på riktigt")- Ivan Blatný. Blatný föddes i Brno år 1919 - han skrev bland annat motståndsdikter, mot nazisterna . Att skriva dikter, sa han, var inte märkvärdigare än att "upptäcka att regnet får stegen mot grusvägen att låta annorlunda".

Blatný var också motståndare till kommunismen och tvingades därför att lämna sitt hemland. Han levde isolerad och olycklig under många år- bortglömd.



Blatný dog i exil (i England) år 1990. Många av hans dikter har blivit översatta till engelska.



För den som är intresserad finns ett fint urval HÄR.



If only it were not yet the last summer

if only we could remain forever

happy in the maternal womb

in the rustle of seed catalogues.


(översättning : Martin Tharp)

3 kommentarer:

Hermia Says sa...

Nu ska jag inte göra mig lustig men en dag (och natt) har jag varit i Brno - då föll regnet i stora mängder samtidigt som åskan mullrade. Var dock där för kort stund för att uppfatta ngt ev vemod.

Bokmania sa...

Det är otroligt vilka böcker du gräver fram Ingrid, och dem här får extra pluspoäng av mig. Vill du veta varför? Jag kommer från Brno, det är min tjeckiska hemstad, där har jag min familj. Poeten som boken handlar om har jag aldrig hört talas om, kommunisterna har uppenbarligen gjort ett bra jobb när det gäller att förtiga författare.
Nu ska ja notera bokens titel och titta efter om den finns på bibblan.

Ingrid sa...

Hermia: Men... det var märkligt! Jag skulle väldigt gärna vilja se Brno, jag också.

Ivana: Åh, så roligt att jag "hittade" en poet från din hemstad! Brno verkar vara en så intressant stad (dit skulle jag gärna vilja resa). Jo, totalitära regimer lyckas nog tyvärr mycket bra med att sopa undan spåren efter "misshagliga" poeter. Jag blev själv så intresserad av Blatný att jag faktiskt beställde boken via Amazon.