söndag 15 maj 2011

För den som aldrig varit i Berlin....



men som gärna vill komma dit snart- (och jag hör till den kategorin) - känns det som om det är dags att läsa på lite, att bilda sig. Under min ungdom tedde sig en resa till "bakom järnridån" inte särskilt lockande och prioriterades inte så högt. Det fick bli andra resmål i stället. Det känns onekligen lite trist att inte ha satt sin fot i den tyska huvudstaden (och det finns givetvis flera platser i öst som jag skulle vilja titta närmare på). Jag kunde inte motstå de här böckerna.


Jan Mosander var tidningen Expressens korrespondent i Västtyskland under några år i början av 70-talet - han återvände tjugo år senare till ett mycket annorlunda Berlin- muren fanns inte kvar och allt är nytt. Det blev ett möte med en stad i förvandling- och det tänker jag nu läsa om.


"Natten då muren föll"- det var den 9 november 1989- och i boken skildrar tjugofem tyska författare om denna historiska händelse.


Carl Tham skriver om "historia med huggtänder" (bland annat) i sin bok "Berliner Republik"- och om Tysklands enande med många politiska turer.


Det väntas regn idag så det känns alldeles utmärkt bra att kunna krypa upp i soffan med en eller flera goda böcker.

3 kommentarer:

Fru E sa...

Jag har bläddrat lite i "Natten då muren föll" på jobbet. Väldigt intressant läsning. Och Berlin måste du se till att besöka snarast, en helt underbar stad! :-)

Mrs Calloway sa...

För det första råkade jag befinna mig på genomresa i Berlin natten när muren föll och för det andra har jag varit där senare. Jag skulle mer än gärna åka dit igen för det är en jättefin stad. Jag var förvånad över att staden var så grön, till exempel

Ingrid sa...

Fru E: Tack för inspiration! Jag ska absolut prioritera "Natten då muren föll"- och jag känner verkligen för att ta mig en titt på Berlin!

Mrs C: Åh så spännande att ha varit på plats under ett så unikt skede. Det låter så fint att staden dessutom är grön!