onsdag 25 maj 2011

Lite portugisiskt....

"Blank Gaze" av José Luis Peixoto fick José Saramagopriset år 2001- och det är klart att jag är nyfiken... och man kan ju alltid hoppas att några av Peixotos böcker kommer i svensk översättning. Ett par av dem finns tack och lov på engelska.



Min väninna Mala har varit i London och där har hon provianterat böcker i mängd- hon tipsade mig om en av dem som hon fattat speciellt tycke för- "Equator" av Miguel Sousa Tavares (jo, han är portugis). Boken handlar om kolonialismen och den koncentrerar sig på förhållandena på ön São Tomé e Principe. Där odlas främst kokospalmer och handlingen tilldrar sig vid förra sekelskiftet. Jag tänker att jag säkert kan lära mig något nytt. Boken har fått positiva recensioner i både The Independent och i Il Corriere della Sera.




Inga kommentarer: