tisdag 17 maj 2011

Durs Grünbein

Jag har läst ut "Natten då muren föll" en samling berättelser av tjugofem tyska författare som alla skriver om sina intryck just från de dagarna. Den berättelse jag tycker bäst om har titeln "Vägen till Bornholm" och är skriven av Durs Grünbein. Durs Grünbein växte upp i det forna DDR (Dresden) men är numera bosatt i Berlin. Han har tilldelats många prestigefyllda litterära priser och ett par av hans böcker finns översatta till svenska. Grünbein är poet, diktare och det märks på hans språk. Jag föll direkt.




" -- Då hade den sagolika arbetar-och bonderepubliken firat sitt fyrtioårsjubileum med bister pomp och en särskilt sorglig variant av den traditionella militärparaden. Det var en sorgmarsch med raketfordon, allehanda pionjärmaterial och vassa stridsvagnsbefäl som gjorde passande honnör i sina svarta overaller. Denna statliga cirkus fick bägaren att rinna över."




Så beskriver han DDR:s färger- beige, plåtgrått och smutsvitt - skeendet accelereras med tiden och plötsligt "Die Tore stehen weit offen!" (Dörrarna står vidöpppna). Någon stor eufori kan han inte känna- "det kändes som hade han kommit tillbaka från en djup, förvirrande frånvaro, tillfrisknat från en svår sjukdom".




Slutraderna i den här berättelsen tycker jag sätter allt på sin spets- jag måste citera:



Gustave Flaubert återvänder från en årslång resa till Orienten. Efter att ha färdats på Nilen, bestigit pyramiderna, besökt de heliga platserna, skriver han i ett brev till en vän: "Till de första studier som jag avser ägna mig åt efter återkomsten hör definitivt alla de jämmerliga utopierna som hetsar upp vårt samhälle och hotar täcka det med ruiner." Och tillägger han oberört: "Det löjliga består i att vilja dra slutsatser."

Från : Natten då muren föll- tjugofem författare berättar om 9 november 1989, redaktör Renatus Deckert. Ersatz förlag. Översättning: Ulla Ekblad-Forsgren (Ulla Ekblad -Forsgren
har översatt bland annat Friederike Mayröckers poesi till svenska)


Av Durs Grünbein på svenska:
Biologisk vals 1999 (dikter i urval) den kommer ut igen om någon månad i tvåspråkig version.
Cartesianska dykaren. Tre meditationer 2008
Atlantis barer. Fjorton dykningar efter en versrad 2010
Samtliga dessa böcker har getts ut av Ersatz förlag.









Inga kommentarer: