måndag 9 maj 2011

Det där med geografi....

Jag konstaterar att det nog inte gjorde så mycket att jag höll öronen tämligen igenproppade på geografilektionerna för väldigt länge sedan nu- väldigt många länder har både ändrat utseende och bytt namn (i vissa fall flera gånger om dessutom). När jag skaffade Zee Edgell's "The Festival of San Joaquin" såg jag att "författaren är från Belize". Belize??? Var fasiken ligger det någonstans- men så ett vagt minne - aha- "Brittiska Honduras". "Former British Colony" (som passkontrollanten på Kastrup sa till min väninna Mala från Mauritius- det gillade hon INTE.) Hur som helst- Belize är just det- en före detta brittisk koloni mitt i allt det latinamerikanska. Britterna höll sig fast länge också- från 1798 och till 1981. Det officiella språket är fortfarande engelska.







Zee Edgell är den mest kända författaren i Belize, som det verkar. Här kan man läsa lite mer om henne på Macondo och det finns en hel del mera information om henne här. Jag har börjat läsa i "The Festival ov San Joaquin" och hittills verkar det lovande. Det märks att Zee Edgell kämpar för kvinnors rättigheter. En beundransvärd kvinna!

2 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Jag hade nog varit ett stort frågetecken om någon hade frågat mig om Belize så det där med geografi och länder är väldigt föränderligt!
Verkar vara en intressant författare!

Ingrid sa...

Monika: Det ändrar sig så ofta och det är svårt att hänga med. Zee Edgell kommer jag nog att skriva mera om så småningom.