lördag 14 maj 2011

Utgallrat från biblioteket

Här var det både 70-tal och 90-tal och lite annat på en gång. Marie Cardinal vill jag gärna läsa om igen efter många år- tyvärr fanns inte hennes "Orden som befriar" men jag får hålla till godo med de två böcker jag hittade. Timothy Garton-Ash skriver om ett förändrat Europa- i kapitel som har titlar som "Det befriade Tyskland" , "Glimtar från Bosnien" och "Länge leve Rutenien" för att bara lämna några exempel. Diktsamlingen "Tuvor" av Harry Martinsson från 1973 innehåller nyskrivna dikter som inte tidigare hade blivit publicerade. Tjingiz Ajmatov (1928-2008) var från Kirgistan och "Den vita ångbåten" är en berättelse om" en liten föräldralös
kirgisisk pojkes fantasivärld och hur den bryts mot en brutal verklighet". Jag är mycket nöjd med mina fynd. Fem kronor per bok är ett pris man inte kan klaga på.

Inga kommentarer: