måndag 16 maj 2011

Jag letade... efter tjeckiskt....

Då hittade jag den här... en relativt (2006) ny bok på engelska. "Povidky" noveller av tjeckiska kvinnor. Lite står att läsa HÄR.








Anna Zonová kan man bara läsa i tysk översättning (jag har inte hittat hennes böcker på något annat språk (förutom originalspråket som jag inte behärskar). Om Anna Zonová har jag lärt mig följande: Hon är född 1962 och bosatt i Mähren. Hennes debut var en novellsamling och det är från den "En pistasch, tack" (som ingick i I sammetens spår) är hämtad. Just den novellen ingår också i den engelska novellsamlingen ovan. Zonová har skrivit två romaner som hon fått mycket beröm för och år 2006 tilldelades hon "Great Prize for East European Literature". Ett tema i hennes böcker är Sudetområdet och dess historia med bland annat fördrivningen av tyskar efter andra världskriget.


Jag upprepar också: För att lära mer om tjeckisk litteratur- följ Bokmanias serie.

4 kommentarer:

tant Hanneles bokparadis sa...

jag hade en tjeckisk älskare...

Ingrid sa...

Hannele: :-) hoppas att du har fina minnen

Metta Karlsson sa...

Tjeckisk litteratur har verkligen hamnat på modet :D

Ingrid sa...

Böcker x 3: Jo, det känns som om det är något starkt på gång där. Det kommer säkert att bli flera översättningar.