onsdag 18 maj 2011

Bitskt: Jag läser Karl Kraus

Porträtt av Karl Kraus, 1925 av Oskar Kokoschka

Jag har kommit till kapitlet "Sevärdheter" i det urval texter från "Die Fackel" som getts ut på bokförlaget Symposium (I denna stora tid- urval och översättning: Lars Bjurman).

I denna text har Kraus många synpunkter på sevärdheter och kultur samt på förekomsten av offentliga toaletter. I den ryska staden Rybinsk, säger han, används de "penningmedel som avsatts för att hålla minnesmärkena i stånd i stället för att hålla stadens bekvämlighestinrättningar i stånd".

"Konstens uppgift är att öppna våra ögon. Men när det går åt pipan någonstans på världsscenen faller strax orkestern in; och människans estetiska fostran tycks i själva verket inte ha annat syfte än att göra oss mottagliga för strunt. Jag skulle gärna låta mig underhållas av en wiensk droskkusk, om han inte gjorde det i så genuint gemytlig ton."

Fortsättning följer. Det är mycket underhållande och mycket tänkvärt. (Nu har jag också lärt mig vem Otto den late var och hans staty stod vid "Siegesallee" i Berlin. )

Under den stora oredan förra veckan försvann en del inlägg- jag fick hjälp av Bai (tack igen för sådan omtanke!) att leta rätt på dem igen och nu har de också kommit tillbaks "i låddan". Inlägget om Karl Kraus kommer därför i repris.

Inga kommentarer: