måndag 16 maj 2011

Lyrik på en söndag- första anhalten på lyrikresan: Norge

Givetvis vill jag följa med på den resa Bai anordnar (Boklesebloggen min). Det första landet blir Norge- (det är snart den 17 maj!). Den poet jag väljer blir Inger Hagerup.

Inger Hagerup (1905-1985) har skrivit drama , lyrik, barnböcker... mest känd är hon här i Sverige för sina starka motståndsdikter från 40-talet. Inger Hagerup och hennes man var mycket aktiva i motståndsrörelsen och de tvingades fly till Sverige 1943. Från min skoltid minns jag den kända dikten "Aust-Vågöy" - den läste vi, den diskuterade vi och den mindes vi- för min generation kändes inte den här tiden så avlägsen och för mina föräldrars generation var kriget en mycket hemsk verklighet. Norge var grannlandet- och här utspelade sig fasansfulla scener.

Aust-Vågöy

De brente våre gårder.
De drepte våre menn.
La våre hjerter hamre
det om och om igjen.

La våre hjerter hugge
med harde vonde slag:
De brente våre gårder.
De gjorde det idag.

De brente våre gårder.
De drepte våre menn.
Bak hver som gikk i döden,
står tusener igjen.

Står tusen andre samlet
i steil og naken tross.
Å, döde kamerater,
de kuer aldri oss.

Den här dikten tröttnar jag aldrig någonsin på- och den kommer alltid- genom tiderna att tala med sin klara och starka röst- mot våld och förtryck.

5 kommentarer:

Bai sa...

Du har rett i at dette er eit sterkt dikt. Det er mykje brukt i skulesamanheng, så det er lenge sidan eg har lese det grundig, men det er som du seier, eit sterkt dikt om ei grusom tid.

torbjørn hauken sa...

Enig i at dette er et flott og sterkt dikt, men jeg synes hun er spesielt god i barneversene sine, som:

Mauren

Liten?
Jeg?
Langtifra.
Jeg er akkurat stor nok.
Fyller meg selv helt
på langs og på tvers
fra øverst til nederst.
Er du større enn deg selv
kanskje?

Ingrid sa...

Bai: Jag ska nog läsa flera dikter av Inger Hagerup- är säker på att jag har mycket att upptäcka.

Tobjörn: Det var en väldigt fin dikt- tack ska du ha för den.Jag ska se om jag kan få tag på flera diktsamlingar av Hagerup.

Bai sa...

Eg er einig med Torbjørn i at barneversa er veldig fine. Boka Så rart har komme i ny utgåve, med den same, morsomme framsida som den morfar hadde: http://www.capris.no/product.aspx?isbn=8203247156. Her er mange av dei gode barnedikta hennar.

Ingrid sa...

Bai: Men.... åh... den har jag haft som barn!!! Jag känner igen omslaget. Jag undrar var den tog vägen, den fina boken. Jag minns tyvärr inte innehållet. Nu blev jag så glad och fick tårar i ögonen. Den måste jag skaffa på nytt. Tack Bai! Stort tack!!