måndag 23 maj 2011

Lyrik på en söndag: hållplats Sverige

Den här veckans lyrikutmaning från Bai handlar om Sverige. Jag tar fram diktsamlingen "Tröst för ett tigerhjärta" av Margareta Renberg- det blev hennes andra och sista för hon gick bort från detta jordiska 2005. Jag håller med recensenten på Svenska Dagbladet som säger "postuma rader som griper tag"- och jag känner mig helt infångad...

Kalla vinternätter
lämnade änglarna
sin oerhörda dans
kring polstjärnan
för att gå runt runt
vårt hus.

Vinden fick ventiler och spjäll
att skallra.

Om en ängel går genom ett rum
där människor talar
blir allt tyst.

Om en ängel går genom ett rum
där tystnad redan råder
blinkar lyset.

I norrskensnätter ringer
signaler vid järnvägen
fast inget tåg väntas.

Änglar gick runt vårt hus.
Deras kläder frasade
av elektricitet och siden.

Ingen plats var säker.

Jag brukade se på norrskenet
och dansa runt hela tiden
med blicken mot himlen,
tills jag blev yr och föll
baklänges i mjuk snö.

2 kommentarer:

Margareta sa...

Så magiskt vackert.

Ingrid sa...

Margareta: Det är en dikt som verkligen är förtrollande....