söndag 15 maj 2011

Noveller som stannar kvar





Jag parallelläser två väldigt fina novellsamlingar just nu. Marta Morazzonis "Flicka i turban" och "I sammetens spår"- Tjeckien beättar.




Om Morazzoni läser jag att hon gärna väljer historisk tid och historiska personer i sina berättelser- att hon vill skriva om perioder som hon själv hade velat uppleva. I novellsamlingen "Flicka i turban" finns fem noveller i allt och de utspelar sig i tre olika århundraden. Titelnovellen (som gett namn åt boken) anspelar på en målning av den nederländske konstnären Jan Vermeer (tavlan målades under 1660-talet). Det är en helt underbar berättelse som har många bottnar och vändningar. På cirka 40 sidor lyckas Marta Morazzoni säga mer än vad många författare gör i romaner på det tiodubbla antalet sidor.




En välbärgad köpman (Bernhard Van Rijk) - en dyrbar tavla som ska transporteras till ett främmande land- ett barn som ska födas- så ramas historien in. Bernhard Van Rijk seglar till Danmark för att själv leverera godset. "Han skulle bara ha en enda liten tavla med sig, men dess värde var exceptionellt, det var han säker på, och skulle inom en inte alltför avlägsen framtid stiga ytterligare." Marta Morazzoni lyckas så väl skildra livet som det måste ha tett sig på den tiden- resan med segelfartyget- anblicken av den danska kusten- det stilla livet på den danska slottet (där köparen bor)... Människorna blir så levande, så sanna. Det är också en berättelse om avsked, om återkomster men allra mest om tidens obevekliga gång. Till slut är det ett som finns kvar- en liten tavla med en flicka i turban..... Den här novellen är ett mästerverk och den rör mig till tårar. En underbar läsupplevelse!




Översättningen är gjord av Ingrid Börge. (Länken går till Libris sida och visar många av de böcker som Ingrid Börge har översatt).




Marta Morazzoni har fått fyra av sina böcker översatts till svenska (samtliga av Ingrid Börge)-



Flicka i turban (1995)


Att uppfinna sanningen (1999)


I moderns hus (2006)


Fallet Courrier (2011)




År 2010 kom Morazzoni ut med en ny roman "La nota segreta" som ännu inte är översatt (inte heller till engelska, som jag kan se).

2 kommentarer:

violen sa...

Jag läste Flicka i turban 2003 och tyckte tydligen inte alls om den. Kan tillägga att vid den tiden läste jag ytterst sällan noveller så de ** kanske ska tas med en nypa salt........

Ingrid sa...

Violen: Ojdå, jag gillar jättemycket. Allra mest tyckte jag om novellen om just "Flickan i turban". Normalt sett är inte noveller min favoritlektyr heller men på sista tiden har det blivit väldigt många av dem så jag har väl ångan uppe... :-)