tisdag 10 maj 2011

Elva bortglömda mästerverk (enligt William Lamont)



Cabin, (På svenska: Förbannad jord) Vincente Blasco-Ibanez



Dona Barbara, Romulo Gallegos



The Family at Gilje, (Familjen på Gilje) Jonas Lie



The Little Demon, (En liten djävul) Fyodor Sologub



Niels Lyhne, Jens Peter Jacobsen



Pepita Jimenez, Juan Valera



Son of the Bondwoman, Emilia Pardo-Bazan



Timar’s Two Worlds, Maurus Jokai



The Village, (Byn: en prosadikt) Ivan Bunin



The Vortex, Jose Eustachio Rivera



With Fire and Sword, (Med eld och svärd) Henry Sienkiewicz





Efter att ha studerat den här listan känner jag mig härligt dvs" inspirerande" okunnig. Den enda av dessa böcker jag har läst är "Niels Lyhne". Blasco-Ibañez tror jag att jag läst något av (Blod och sand?). "Quo vadis" av Sienkiewicz står oläst i hyllan och det gör en bok av Bunin också.... Jokai tror jag att Magris skrev om i "Donau"- men för övrigt.... ojdå ..., nu har jag en del att undersöka. Några av de tio kanske jag läser så småningom.

Inga kommentarer: