torsdag 26 maj 2011

Mina bästa böcker under april och maj....



Maj är inte slut ännu men det är tveksamt om jag hinner med att läsa ut så mycket mera än jag redan gjort. Två månaders läsdagbok (som jag motvilligt för- oorganiserad som jag är) visar upp en del riktigt fina läsupplevelser.




Antalet böcker jag läst tycker jag är j-t ointressant och än mera antalet sidor- uschianamej för att behöva hålla koll på dylikt också- "det vil jeg så skide på" som man säger på andra sidan sundet.




Sonya Hartnetts "Thursday's Child" tyckte jag väldigt mycket om precis som hennes "Pojken i soffan"- en författare som jag kommer att läsa mera av- och väldigt roligt för mig att läsa lite ungdomslitteratur- mycket behövligt också. Jag har enorma glapp!




Karl-Markus Gauss "De döende européerna" var mycket intressant och lärorik - jag hoppas att många flera läser och uppmärksammar hans böcker! Det finns mycket att upptäcka i Europa och Gauss tar oss med på många intressanta turer.




Lion Feuchtwangers "The Oppermanns" har äntligen kommit ut i engelsk nyöversättning- en klassiker som borde ges ut på nytt äver här i Sverige. Otroligt bra! En otäck bok som handlar om nazismens smygande intrång i det dagliga livet och om en judisk familj som i det längsta försöker att klara sig undan.




Edmund de Waals "The Hare with Amber Eyes" var så fin... så ljuvlig... en släkthistoria som hålls samman genom de små japanska figurerna. Även här kommer de svartaste åren i Europas historia att spela en stor roll. Boken om "bärnstensharen" får man inte missa....För en gångs skull- en bästsäljare som förtjänar att vara just... bästsäljare.




Kapka Kassabova är en bulgarisk författare men hon skriver på engelska- hennes självbiografiska "Street Without a Name" väckte mitt stora intresse . Hoppas att hennes böcker ska bli översatta till svenska!




Adriana Lisboa - två böcker läste jag av henne "Colombines kyss" och "Symphony in White"- förtrollande och poetiskt... nu har jag beställt "The Hut of Fallen Persimmons" också. Mera Lisboa på svenska, tack!!




Michal Ajvaz: En annan stad- den liknar inget annat jag läst och det var kanske inte alldeles lätt att komma in i handlingen men väl där... åh, så vackert och så tankeväckande och så fantasieggande. Jag älskar språket- det vindlande, det skimrande..... (Recitationsfågeln Felix och den gröna marmorspårvagnen lockade mig alldeles speciellt....)



2 kommentarer:

Vixxtoria sa...

Harnett kanske jag borde titta på då. Ibland är det så svårt med ungdomslitteraturen – det finns mkt nytt sen jag var ungdom, och jag vill gärna läsa det som verkligen är bra, men har verkligen inte lust att traggla med det som inte alls berör mig.

Jag blir dock väldigt glad vid de tillfällen då jag hittar en sån där ungdomsbok som jag tycker precis lika mycket om som vuxen.

Har du förresten läst John Marsdens serie som börjar med I morgon när kriget kom? Tror du skulle gilla den.

Ingrid sa...

Vixxtoria: Jag är urdålig på ungdomslitteratur och ja, du kan ju tänka dig hur stora mängder som kommit ut sedan jag var ung... :-) Det är inte lätt att hitta pärlorna och precis som du har jag heller ingen lust att läsa det som inte "ger mig något". John Marsdens "I morgon när kriget kom"- hmm- jo jag tror att jag har läst första delen. Kanske skulle jag fortsätta? "Pojken i soffan" tycket jag speciellt mycket om.