fredag 20 augusti 2010

Höstlika promenader



Vresrosornas förvandling.... hösten är nära...

-

Jag fick lite lästid igår och avslutade Birgit Rausings fina bok om Österlens första målarinna- Ellen Trotzig. Vilken fascinerande dam- egen, förvisso, enstörig också- men ack... vilka tavlor hon målade. Jag önskar jag kunde återge dem från boken.. allihop. Intressant var det också att läsa om Ellen Trotzigs vänskap med Emilia Fogelklou. Jag letade fram en bok från hyllorna "Arnold"- som jag tänker läsa så snart jag får tid. "Arnold" är Emilia Fogelklous bok om maken Arnold Norlind (geograf och Dantekännare).

-
Ellen Trotzig målade flera självporträtt - och hon tyckte också om naturscener- gärna då hämtade från trakterna kring Simrishamn. Jag länkar här till Tomelilla konstsamlingar- många fina konstnärers verk här att njuta av... (inklusive Ellen Trotzig). Tack igen till Mrs C A room of my own för fint boktips.
-
PS En av mina favorittavlor av Ellen Trotzig är "I Bengtas trädgård". Kärleken till naturen och det lilla som stora i den bara lyser från duken.....

Inga kommentarer: