onsdag 30 mars 2011

Rapport från vår sköna nya värld- 8 reportage av Günter Wallraff


Nu finns den i billig pocketutgåva- Wallraffs samling reportage från hans olika "karriärer" i diverse yrken. Gillar man Wallraff tycker jag att man sedan ska läsa något av Barbara Ehrenreich också (hon attackerar i USA vad Wallraff attackerar i Tyskland). Åtta reportage och mycket att bli förbannad över under läsningens gång.




Ett kapitel avhandlar till exempel telefonförsäljning "Blåsning per telefon". Tala om att inte ha några som helst skrupler (och då menar jag de som basar för de här företagen). Här bryts det mot alla möjliga och omöjliga lagar både de rent juridiska och givetvis även de moraliska. Wallraff berättar att det finns över 6000 callcenter i Tyskland och de sysselsatte (2007) 440 000 människor. Han liknar dessa callcenter vid moderna tiders kolgruvor "tusentals människor arbetar i det fördolda, blir osynliga- och deras arbetsvillkor likaså."Wallraff ville veta vem det är som stör oss i tid och otid och vilka de är som vill, ska och måste sälja. Ja, det får han snart reda på. Arbetsplatsen liknar han vid något som är taget ur Aldous Huxley's "Brave New World". Det är ett mycket intressant reportage.



Ett annat reportage som riktigt griper tag är det som handlar om utnyttjandet på lyxkrogarna- hur unga människor (framför allt) får arbeta under slavliknande förhållanden. Wallraff fokuserar på gourmetrestaurangen Wartenberger Mühle nära Kaiserslautern (även kallad "K-town" av många amerikaner). Här får man jobba tills man stupar och dessutom får man ofta utstå både verbal och fysisk misshandel.





"Man kan bara njuta av lagad mat med alla sinnen och vid fullt medvetande om man vet att de som tillagat den inte utnyttjas på ett vedervärdigt sätt. Om en krögare som Martin Scharff trots allt fortsätter som han gjort hittills, kastar det inte bara en skugga över maten. Middagen blir direkt oätlig." - Wallraff skriver också om Starbucks och om Lidl. En mycket läsvärd bok är detta- och vi ska vara tacksamma över att det finns de som vågar attackera orättvisorna och korruptionen, som Wallraff.

3 kommentarer:

mimmimarie sa...

Det jag har läst av Wallraff är jag mycket imponerad av.

Unknown sa...

Så han lever fremdeles, den godeste Günter!? En VIKTIG mann.
Men hva må ikke hans korstog for det Frie Ord ha kostet!

Ingrid sa...

Mimmimarie och Geir: Han är otroligt viktig- och jo, det måste kosta oerhört att sticka ut hakan så som han gör. Han går ju ständigt omkring med sin blåslampa. Mera blåslampor i baken på korruptionen, säger jag (och då har jag försökt att uttrycka mig städat- jag hade hellre skrivit något annat).