måndag 12 oktober 2009

Tema-trio Kina


Tre kinesiska författare eller handling förlagd till Kina. Detta är Lyrans tema-trio för denna veckan.
-
Här kommer mina val.
1. Yiyun Li har skrivit en novellsamling som heter "A thousand years of good prayers"- och den har jag skrivit om här. Yiyun Li väcker mitt intresse som författarinna och precis idag fick jag hennes "Vagrants" från Amazon. Den beskrivs som "An important novel, a requiem for forgotten victims and a careful, honest portrait of what China has been." (Den boken ser jag fram emot att läsa).
-
2. Chiew-Siah Tei "Little Hut of Leaping Fishes" Den handlar om Mingzhi som föds att bli mandarin- hela hans livs karta är utritad från början- men.... livet låter sig inte alltid kontrolleras och Mingzhi får möta många svårigheter på sin väg. Tiden är sent 1800-tal och Kina är ett land i händerna på "the foreign devils". Mingzhi finner sig kluven mellan två kulturer. Man kan beskriva boken som en människas resa genom livet- en resa för att finna sin själ.
-
3. Dai Si Jie "Balzac och den kinesiska lilla skrädderskan" blev en väldigt fin läsupplevelse för mig i januari i år- Boken har några år på nacken men är ständigt aktuell. En rolig men också mycket sorglig bok. Skrattet fastnar defintivt i halsen.

5 kommentarer:

snowflake sa...

Dert där med "foreign devils" verkar ha funnits i århundraden, och lever kvar. Fascinerande att ett så stort land kan ha den inställningen.
Samma med Ryssland, som käner sig så utsatta, det är ytterst märkligt.

Vixxtoria sa...

Du har ju riktigt ordentliga kinesiska författare! Jag ska återvända hit och kolla in dem ordentligt så småningom. Jag är så sorgligt obildad vad gäller kinesisk litteratur, men genom filmer osv tycker jag ändå att jag har någon slags bild (för allt man ser på bio är ju sant).

Ingrid sa...

Det där med "foreign devils"... och att man till varje pris vill bevara sitt "eget". Skräcken för det främmande upphör aldrig att fascinera mig.
Vixxtoria: Jag har inte särskilt stora kunskaper vad gäller kinesisk litteratur- men jag känner mig väldigt lockad av den... Cecilia Lindqvists bok (som du också har) är verkligen en stor inspiration- och så har jag en del akupunkturböcker som är väldigt fina också med otroligt vackra namn på vissa punkter...

Lyrans Noblesser sa...

Intressanta val, speciellt Balzac och... blev jag nyfiken på.

Ingrid sa...

"Balzac.." rekommenderas varmt!