fredag 14 oktober 2011

Omvägar och kringelikrokar

Jag läste ju om Memeltrakten och om en del av dess författare för någon vecka sedan. Hermann Sudermann var en av dem som nämndes. Många av Sudermanns romaner har blivit översatta till svenska (men de översättningarna är nära hundra år gamla nu och några nyöversättningar lär väl knappast komma). I min hylla hittade jag "Kattspången" som kom ut på originalspråket år 1889 och just den här svenska översättningen är från 1927- och gjord av en magsur läroverksadjunkt som inte hyser några varmare känslor för Sudermanns verk. "den facila talangens genvägar till ära och berömmelse" är slutklämmen. Jaha, ja- men jag tänker läsa i alla fall.



(fotot lånat från Wikipedia)


Det var inte alldeles lätt att hitta "bra" information om Sudermann på nätet och jag har fått leta i mina gamla uppslagsverk också. Sudermann föddes år 1857 i byn Matzicken i Ostpreussen. Idag tillhör området Litauen och det hus Sudermann föddes i har gjorts till muséum. (Det ser aningen luggslitet ut, tycker jag.)




Heydekrug vid förra sekelskiftet. (lånad bild)


Närmsta järnvägsstation var Heydekrug/Silute som ligger precis mitt emellan det forna Tilsit och Memel. Under andra värlskriget inrättades ett fångläger här -Stalag Luft 6.

(Inte hade jag trott att jag skulle hitta fram till Hermann Sudermann via Stalag Luft....)


Så här skriver svensk uppslagsbok om Sudermann: "Hans bästa böcker utmärkas av social ansvarskänsla, effektfull karakterisering och god miljöskildring." Den mest älskade av Sudermanns böcker sägs vara "Resan till Tilsit" från 1917. (Den har jag nu beställt via fjärrlån). Hermann Sudermann dog år 1928.




Inga kommentarer: