onsdag 19 oktober 2011

Matt Freis Berlin

Svensk TV visar för det mesta rena rama "möget" för att använda ett rejält skånskt ord. TV-apparaten (och jag har en gammal tjock-TV (lustigt uttryck, förresten) får ganska ofta stå tyst i sin hörna av vardagsrummet. Nu har jag dock hittat en riktigt fin serie om Berlin på cirka tre timmar- producerad av BBC och det är journalisten Matt Frei som har skrivit manus - och han berättar också. Det gör han bra.

Historien om Berlin är indelad i tre kapitel: Dangerous Ideas, Ruined Visions och Ich bin ein Berliner (jo, jag minns Kennedys tal). Matt Frei är född i Tyskland och han inleder första kapitlet av serien med att berätta om hur han kom till världen alldeles för tidigt- den 26 november 1963. Hans mor chockades så svårt av mordet på Kennedy att hon födde sonen flera veckor före "utsatt tid".

Två av de tre delarna har jag kvar- de ser jag fram emot!

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

kul när man hittar något bra

Ingrid sa...

Hannele: Visst blir man glad!