lördag 22 oktober 2011

Axess nyinstiftade pris "Stora fackbokspriset"

Det vimlar av litterära priser och jag kan inte hålla reda på dem alla- men ett fackbokspris får mig att "lystra till", trots allt. Fackböcker kan säkert behöva lite mera uppmärksamhet. Det är en stor konst att skriva läsbar/läsvärd facklitteratur. Om man vill nå ut till en stor allmänhet gäller det att inte vara alltför akademisk (och därmed inte sagt att man ska använda sig av "expressensvenska" ,om uttrycket tillåts, eller än värre- strunta i källforskning.)

En av de nominerade böckerna är Kristian Gerners "Ryssland"- den är jag mycket intresserad av- Ryssland är ett gåtfullt land och på något sätt känns det som om man(jag) behöver många ingångsvinklar för att kunna greppa historien. Boken är utgiven av Historiska Media.

De övriga nomineringarna:

Johan Svedjedal: Spektrum. Den svenska drömmen (W & W)
Barbro Hedvall: Vår rättmätiga plats. Om kvinnornas kamp för rösträtt (Bonniers)
Svante Nordin: Filosoferna. Det västerländska tänkandet sedan år 1900 (Atlantis)
Carina Burman: Djävulspakten. Gösta Ekmans liv och konstnärskap (Bonniers)
Per I Gedin: Jag. Carl Larsson (Bonniers)

Vinnaren kommer att tillkännages den 18 november.

Inga kommentarer: