lördag 15 oktober 2011

På väg till Minsk

(fotot är lånat från Wikipedia)

Mitt resesällskap är Artur Klinau- och resan äger rum i bokens värld- med "Minsk- drömmarnas solstad."

Här en mycket kort sammanfattning (hämtad från Wikipedia) av stadens historia.

"Staden Minsk omnämns för första gången i Nestorskrönikan efter att staden 1067 blivit nedbränd av Kievrikets invasionstrupper. På den tiden var Minsk sydlig gränsstad i furstendömet Polotsk, den första historiska stadsbildningen inom dagens vitryska territorium. Staden återuppbyggdes sedermera. År 1326 blev Minsk en del av Storförstendömet Litauen. Orten fick stadspriviligier 1499 . År 1569 gick Litauen och Polen ihop i en union och Minsk blev en del av Polen-Litauen.
År 1655 erövrades staden av Aleksej I av Ryssland men den återtogs snart av Johan II Kasimir av Polen År 1793 annekterades staden av Ryssland. Från 1919 fram till att Vitryssland blev självständigt 1991 var Minsk huvudstad i den sovjetiska delrepubliken Vitryska SSR."

Så här börjar boken - och det är omöjligt att inte dras in i berättelsen genast:

" Jag är född i Solstaden. Det första jag minns av den är en väldig betongplatta som jag försöker ta mig uppför. Jag klättrar på den där kalla, grå stenbumlingen, klamrar mig fast med armar, ben och tänder- och när jag precis med stor möda har fått fäste växer det fram ännu en likadan betongplatta över mig. Jag kryper upp på den, men medan jag försöker ta mig upp dyker nästa platta fram- och så en till, en till och ännu en."

Vilket äventyr detta ska bli!

Inga kommentarer: