fredag 7 oktober 2011

Åh, Luise....

På flykt undan Napoleon- det preussiska kungaparet i vild karriär över "Die Kurische Nehrung"

Memelmorådet kändes tryggare att vistas i. (Tiden: vintern 1806-1807).


Av alla kungligheter som har hetat Louise/Luise tror jag att Luise av Mecklenburg-Strelitz måste vara den mest omskrivna och mytomspunna. Det räcker med en titt i det gamla uppslagsverket från 1937. Här får hon en "hel halv sida". Hennes liv blev kort- (1776-1810) men hennes eftermäle har blivit desto mera omfångsrikt. Tio barn födde hon- något som säkert bidrog till att slita ut henne i förtid. Efter det preussiska nederlaget mot Napoleon 1806 flydde hon och maken Fredrik Wilhelm till Königsberg och Memel. I Tilsit vädjade hon personligen till Napoleon om lindrigare fredsvillkor- men han lät sig inte bevekas.


Så här skriver man i mitt gamla uppslagsverk: " Hon är den tyska medelklassens hjältegestalt, vars romantiska moment gavs av hennes skönhet och tidiga död. ".


Luise blev något av en symbol för det tyska kejsarriket- det som slutade så snöpligt med hennes barnbarnsbarns nederlag i första världskriget. Där tog väl myten slut.....

2 kommentarer:

mimmimarie sa...

Jag har en biografi över Luise på tyska liggande men har tänkt spara den till julferierna då jag får lite läsro. I våras var jag i Königin Luises Sterbezimmer på Schloss Hohenzieritz i Mecklenburg. Ett par rum i bottenvåningen av slottet är inredda som ett litet museum och här råder Luisenkult. ALLA aspekter ur drottningens liv täcks in här.

Ingrid sa...

Mimmimarie: Vilken intressant resa- jag blir så avundsjuk. Just det slottet skulle jag gärna vilja besöka. Jag ser fram emot att läsa dina tankar om Luisebiografin.