tisdag 11 oktober 2011

Underhållningslitteratur?

Ja, det heter väl så? Fast inte tycker jag att ämnet verkar så särskilt underhållande egentligen-ett olyckligt äktenskap, svikna förväntningar och en liten adopterad flicka som landar mitt i allt detta. Jag hittade de här böckerna (som hör ihop) på biblioteket där de såldes ut för en billig peng. Irja Browallius har jag vaga minnen av från mitt 60-tal- mest då som "följetångsförfattarinna" i en del veckotidningar. För skojs skull gick jag in och kikade efter vad som kunde finnas att köpa av henne på Bokbörsen- jodå, det finns massor. Från 10 kronor och uppåt (inte så mycket mera uppåt, tror jag). Jag är nyfiken och tänker läsa de här böckerna så snart jag kan.

Irja Browallius från ett reportage i Veckojournalen (1943).




Irja Browallius (1901-1968) tilldelades "De nios stora pris" år 1952.


" I sina böcker skildrade hon den närkingska bondemiljön realistiskt men med ödesbetonad händelseutveckling." (citat från Wikipedia).

2 kommentarer:

Anonym sa...

What a great find! This is wonderful, I am curious to learn how you will find the books. I ordered something (to learn the language...) from bokbörsen.se too. Problem in Germany is that you pay 180 kr for a book (in my case a little history of literature, "den levander litteraturen", easy to follow even for me^^). But you pay 320 kr for shipping... Well, pocket books are far cheaper, and anyway, to learn swedish and read good books- it's worth it! Finding good swedish books in Germany is not so easy.

Ingrid sa...

Klemperer: 320 kr for shipping- that is a lot indeed. Bokbörsen is normally a good place to find books at a low cost- and I think that the conditions re. shipping vary aswell. You should not have to pay such outrageous amounts. That is ridiculous.