onsdag 26 oktober 2011

Samisk litteratur

Jag vet egentligen alldeles för lite för att skriva något som helst men efter letande på nätet har jag i alla fall hittat en länk till Sametinget som ger boktips.

Samiska författare vars verk finns i svensk översättning:

Andreas Labba- hans roman "Anta" kom ut 1969 på Bonniers förlag. Finns på flera bibliotek.

Per Idivuoma

Paulus Utsi

Nils-Aslak Valkeapää- kanske mest känd för sin diktsamling "Solen min far" som blev prisbelönad 1991.

Synnöve Persens diktsamlingar finns översatta till norska.

Paulus Utsis dikt "Strandlös strand" har blivit tonsatt och insjungen av gruppen "Norrlåtar".Texten till dikten finns här.

2 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Oj,nytt litterärt område. Här måste jag erkänna att jag inte kände till många. spännande.

Ingrid sa...

Nattens bibliotek: Jag tycker också att det är ett otroligt spännande område. Jag ska försöka låna några av böckerna.