tisdag 18 oktober 2011

Neuruppin i delstaten Brandenburg



Här föddes författaren Theodor Fontane år 1819. Fontane är en författare som blivit mycket styvmoderligt behandlad här i Sverige- av alla hans verk (och det är tämligen många) har bara ett enda blivit översatt till vårt språk- (Effi Briest). Det tycker jag är snudd på skandalöst.


Neuruppin ligger i det som en gång var DDR- ett land som inte lockade mig särskilt när jag var ung och var på resande fot. Idag ser ju allt annorlunda ut- och jag skulle tycka att det vore mycket spännande att ta igen allt det jag förlorade under tre årtionden (1960-1990).

Mina enda resor till öst blev en busstur till dåvarande Leningrad (då var jag bara ett barn) (1961) och en dagstur till Sassnitz. Leningrad var en vacker stad- men de gyllene kupolerna blandades med många gråtoner och spruckna husfasader. Maten var urusel men staden hade ett mycket speciellt ljus. Jag minns de slingriga vägarna vid gränsen mellan Finland och Sovjetunionen- där var det lätt att bli ordentligt illamående. Tullkontrollen var mer än rigorös- man lyfte upp golvet i bussen och samtliga passagerares bagage genomsöktes (jo, det tog tid).


Sassnitz av våren 1968 var en utråkig håla- fylld av propagandaskyltar och fula, nedslitna byggnader. Idag ser det säkert helt annorlunda ut.

Men detta var en parentes- kanske ägnad som förklaring till varför mina kunskaper om de östra delarna av det gamla tyska riket är så dåliga.....

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

obekant för mej

Ingrid sa...

Hannele: Mycket synd är det att hans böcker är så dåligt uppmärksammade här i Sverige, tycker jag- jag har själv heller inte läst mer än Effi Briest.