söndag 23 oktober 2011

Två flugor i en smäll- en nobelpristagare från Danmark


Tema danskt (nordiskt) och tema nobelpristagare- vad kan passa bättre då än att läsa något av Johannes V Jensen?

Johannes V Jensen (1873-1950) tilldelades Nobelpriset i litteratur år 1944 med motiveringen: För den sällsynta kraften och frodigheten i hans diktarfantasi, förenad med vittfamnande intellektualitet och djärv, nyskapande stilkonst.


Johannes V Jensen föddes i Himmerland- den nordligaste delen av Jylland- det sägs att just från Himmerland (eg. Kimberland) ska de första germanerna ha utvandrat: kimbrerna invaderade ett hundra år f. Kr. det romerska riket. Detta satte författarens fantasi i rörelse och en av hans romaner har också fått titeln: Cimbrernes tog.



I (nät)bokhandeln kan man fortfarande inhandla den kanske mest kända av Jensens böcker: "Himmerlandshistorier". Biblioteken och antikvariaten torde ha mycket att välja på i svensk översättning.


Mitt exemplar av "Dr. Renaults frestelser" är tryckt 1935 och har översatts av ingen mindre än Sven Stolpe. Redan då talades om att detta var ett verk i Nobelprisklass. Jag har inte läst "Dr Renaults frestelser"- nu är det kanske dags.....


2 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Pia Juul har också bott i Himmerland.
Min morfar talade alltid om Johannes V Jensen. Jag minns särskilt titeln Norna - Gäst. Den var så gåtfull.
Kimberland fär mig att tänka på Cumbria och Cumberland i England.

Ingrid sa...

Mrs C: Jag ska läsa mera om Himmerland- och vill gärna läsa om kimbrerna och "Myter"- jag tror att Cumberland och Kimberland har samma ursprung. Intressant. Jag tycker att Johannes V Jensen är en väldigt gåtfull författare- hela han.... Han verkar ha varit väldigt mångsidig.