måndag 31 oktober 2011

Bild- från mitt läsbord


Oktobers sista dag-(detta till trots) har novemberdimman lägrat sig över nejden- grannens lind fäller sina vackra, gula blad och allt är insvept i gråa slöjor. Jag tycker om hösten. Den gör landskapet mjukare i konturerna och det går att tända levande ljus igen inomhus.


Jag väntar på ett bokpaket (mestadels lyrik) och på biblioteket finns också böcker att hämta. Under tiden rumsterar jag om i "läshögarna" någon brist på material har jag egentligen inte men en del böcker går långsammare att läsa än andra (och det är bara bra).


Luigi Pirandello (1867-1936), som fick Nobelpriset år 1934- är en författare som intresserar mig mycket. I vintras läste jag några av hans noveller och skrev om dem HÄR men det känns som om jag skulle vilja läsa mera. Jag hittade en trio noveller samlade under titeln "Loveless Love" i min hylla- den passar mycket bra att "ta tag i".


Den rumänska författarinnan Ioana Pârvulescu blev jag mycket nyfiken på- "Livet börjar på fredag" är ingen bok man läser på en timma- men blandningen av förflutet och framtid fascinerar mig.


"Madame" är en roman som jag inte vet någonting om mer än vad som står på baksidan av omslaget. Kritikerrosad blev den i alla fall- den beskrivs som en sorts blanding av "The Graduate" och "A Portrait of the Artist As a Young Man"-vi får väl se. Författaren, Antoni Libera, kan man läsa lite om HÄR.

3 kommentarer:

Nattens bibliotek sa...

Livet börjar på fredag ligger i min bokhög också. Jag ska ta mig an den om några dagar. Verkar intressant... kan vara.

Mrs Calloway sa...

hösten är faktiskt ganska fin tycker jag också när man väl är där.
jag gillar också att tända ljus och liten oljelampa. kan man sedan få fart på kakelugnen också så ska det säkert gå att klara allt mörkret

Ingrid sa...

Nattens bibliotek: Jag är väldigt spänd på den här romanen och det ska bli spännande att höra vad du tycker också! (Men den tar nog sig tid att läsa....)

Mrs C: Kakelugn... så mysigt (och praktiskt framför allt)- då kan du verkligen hålla värmen i vinterkylan.