fredag 7 oktober 2011

Tröst, inspiration, glädje, längtan, hopp....


Allt detta och mer därtill har lyriken betytt för mig genom åren- romaner i all ära men det är det korta formatet-( läs dikten-) som kan sätta allt på sin spets, bara ett par ord kan säga så mycket mera än en 300-sidors roman. Under många år skrev jag ner dikter och samlade i anteckningsböcker- det har blivit en diger hög under årens lopp. Ibland skrev jag samma dikter på flera ställen... men det blev de ju inte sämre av.

Nu har jag större delen av mina lyrikböcker samlade på ett ställe- i några hyllor (Billy- vad annars :-) i arbetsrummet. Högst av all litteratur i mitt hem skattar jag lyriken. Jag har många favoriter- och de allra käraste av dem har jag placerat i "lilla hyllan" invid min säng. Så vet jag att det alltid finns något vackert och hoppfyllt inom räckhåll för mig- oavsett tiden på dygnet. På denna lilla hylla finns bland annat Tomas Tranströmers "Samlade dikter" 1954-1996 , Walt Whitmans "Leaves of Grass" och Andrew Marvells "samlade". Med dessa poesiens mästare reder man sig gott.

Idag känns det mera än någonsin som att "Lyriken lever- och länge må den leva"! I Sverige håller Ellerströms förlag fanan högt för diktens värld.

3 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Visst känns det speciellt när en svensk vinner, lyrik läser jag sporadiskt, började kanske när barnen var små och inte hann med tjocka böcker...

Hannele sa...

Härlig hylla, jag har också samlat på mej en del lyrik, nu även gratis från biblioteket :)

Ingrid sa...

Hannele: Du kan skatta dig lycklig som får tag på så mycken fin lyrik (till ett så bra pris :-)