lördag 22 oktober 2011

Rumänien i poesi

I dagens "Boklördag" fastnade jag en stund i "bokkalender". Hade jag nu bott i Stockholm (eller dess närhet) hade jag absolut begett mig till Rumänska kulturinstitutet på tisdag (25 oktober) och lyssnat på rumänsk poesiuppläsning. Start klockan 18.30 och adressen är Skeppsbron 20.

Tranans förlag ger ut en antologi med hela 27 samtida rumänska poeter. Boken är försedd med ett förord av Henrik Nilsson och omslaget är inspirerat av Bukarests talrika allmänna telefoner - (numera övergivna.)


Jag, som bor i en annan del av vårt avlånga land får nöja mig med bokversionen- och det är inte fy skam det heller.

2 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

finns mycket intressant rumänskt

Ingrid sa...

Hannele: Det verkar som om det kommer mer och mer i svensk översättning och det är sannerligen glädjande!