tisdag 15 mars 2011

Prix Femina Étranger- rapport


Jag är klar med min tredje roman i "Prix-Fémina-utmaningen". Hittills har det nu blivit en italienare (Erri de Luca) och två irländare. Nu måste jag leta efter inspiration till bok nummer fyra-

-

Här finns en hel del att välja mellan: (listan avser Prix Femina Étranger)

-
2010 : Puhdistus- Sofi Oksanen
2009 : Maurice mit Huhn - Matthias Zschokke
2008 : Chaos calme - Sandro Veronesi
2007 : Le goût de la mère (Mother's Milk) - Edward Saint Aubyn
2006 : L'Histoire de Chicago May (The Story of Chicago May) - Nuala O'Faolain
2005 : The Falls - Joyce Carol Oates
2004 : Sang impur (The Speckled People) - Hugo Hamilton
2003 : La porte (The Door) - Magda Szabó
2002 : Montedidio (God's Mountain) - Erri De Luca
2001 : Mauvaise Pente (The Long Falling) - Keith Ridgway
2000 : Mon Frère - (My Brother) Jamaica Kincaid
1999 : Le Bouddha blanc (The White Buddha) - Hitonari Tsuji
1998 : Pleine Lune (Full Moon) - Antonio Muñoz Molina
1997 : La Capitale déchue (The Abandoned Capital) - Jia Pingwa
1996 : Demain dans la bataille, pense à moi (Tomorrow in the Battle Think on Me) - JavierMarías
1995 : Rouge décanté (Sunken Red) - Jeroen Brouwers
1994 : Royaume interdit (Sacred Country) - Rose Tremain
1993 : L'Enfant volé (The Child in Time) - Ian McEwan
1992 : Love, etc. - (Talking it Over) - Julian Barnes

1991 : Ce vaste monde (The Great World) - David Malouf
1990 : Matin perdu - Vergilio Ferreira
1989 : La Vérité sur Lorin Jones (The Truth About Lorin Jones) - Alison Lurie
1988 : La Boîte noire (Black Box) - Amos Oz
1987 : Mouflets (Monkeys) - Susan Minot
1986 : Bethsabée (Bathsheba) - Torgny Lindgren
1985 : Michael K, sa vie, son temps (Life & Times of Michael K) - John Maxwell Coetzee

-

Jag har fetstilat titlar och författare jag har läst. Den senast lästa "The Long Falling" av Keith Ridgway ska jag skriva några rader om ganska snart.

Inga kommentarer: