måndag 7 mars 2011

Rosamond Lehmann... vilken författare!

Jag är på god väg in i "Invitation to the Waltz" av Rosamond Lehmann- en av hennes tidigaste romaner (från början av 30-talet). Snowflake har läst och skrivit här.
Jag kommer också att pränta ner några rader så småningom men nu njuter jag i fulla drag av interiörerna och beskrivningarna...
-
" The kettle's boiling, the cloth is spread, the windows are flung open. Come in, come in! Here dwells the familiar history. Come and find it! Each room is active, fecund, brimming over with it. The pulse beats.... Come and listen!.... Yes, we are sure of it. These walls enclose a world. Here is a continuity spinning a web from room to room, from year to year. It is safe in this house. Here grows something energetic, concentrated, tough, serene; with its own laws and habits; something alarming, oppressive, not altogether to be trusted: nefarious perhaps. Here grows a curious plant with strong roots knotted all together: a unique specimen. In brief, a family lives here.
-
Invitation to the Waltz, Rosamond Lehmann.

3 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Vilken vacker bild på omslaget!
Läste det du skrivit om Czernowitz. tänk att Bukowina kallades för "Lilla Wien". Känns avlägset idag. Då var det en annan slags metropol!

snowflake sa...

Ah, finaste Rosamond. Vilken rytm i meningarna också.
Jag har med mig en RL på semestern, men läser annat just nu först. (Bland andra Elizabeth Bowen, som nämndes i samma essä om du minns, men som jag inte alls blev lika förtjust i.Men mer om det en annan dag.)

Ingrid sa...

Monika: Det är ett mycket vackert bokomslag som lockar väldigt... och ja... Bukowina och Czernowitz- en gången tid- det känns mycket avlägset och det är sorgligt att tänka sig hur allt blev sönderhackat av framför allt andra världskrigets illdåd.

Snowflake: Rosamond Lehmanns språk är helt underbart. Jag njuter så av Invitation to the Waltz (och inte bara av språket)- du ska ha tack för inspirationen!!