torsdag 3 mars 2011

Hyllvärmare- jag behöver hjälp...


Flera bloggare har börjat attackera hyllvärmare (ett jättefint projekt) och jag ska inte vara sämre. Nu har jag plockat ihop (det var inte svårt att hitta olästa böcker...) tio stycken som jag tycker att jag vill "beta av". Var börjar jag.... lite uppmuntran känns det som om jag behöver...
-
Från vänster till höger:
1. Sheri Tepper: Grass- en science fiction -bok i serien SF Masterworks- jag skulle gärna vilja läsa lite Science Fiction igen...
-
2. I den fina serien Central European Classics har jag "A Short History of Decay" av E.M. Cioran- aforistiska essäer... kan det vara något att bita i- undrar jag?
-
3. En sån där illgul Reclam-bok- korthistorier av Brigitte Kronauer "Die Kleider der Frauen"- den har stått i hyllan som ett dåligt samvete en längre tid. Den borde inte vara så besvärlig att ta sig an.
-
4. Charles II av England... han var " a gambling man" och den här boken om honom har höjts till skyarna i England. I min bokhylla har den stått länge... - Jenny Uglow har författat.
-
5. Pia Tafdrups dikter är jag mycket förtjust i men "Ge sig hän" är en psykologisk utvecklingsroman. Jag vet inte varför jag har låtit den stå kvar i hyllan. Jag borde läsa....
-
6. Rosamond Lehmanns "Invitation to the Waltz"... nog förtjänar den att bli läst å det
snaraste?
-
7. Black & White av Lewis Shiner. Jag har ingen aning om hur den här boken hamnade i min hylla men den gör tydligen nedslag både i amerikanska södern och i Haiti- det kanske är
spännande i sig?
-
8. Jag fick ett ryck för ett tag sedan och tänkte att jag skulle läsa något av en koreansk författare. Mitt val blev Yi Munyôls "Ett ungdomsporträtt"- det var nog också det att Munyôl skriver om sitt 60-tal som lockade....
-
9. Ann Brontës "Främlingen på Wildfell Hall" hittade jag i en rea-korg förra året och så slog jag till. Sedan dess har den stått instoppad i hyllan.
-
10. Sak samma med Kazuo Ishiguros "Never let me go"- jag tänker som så- antingen läser jag eller så åker den ut.
Är det någon av dessa böcker som jag måste läsa? Jag blir verkligen tacksam för alla goda råd.

6 kommentarer:

Petra Rhodin sa...

Läs Kazuo Ishiguros Never let me go! Underbar bok; välskriven och med ett brännande idéinnehåll. Och sedan är det bara att gå vidare med Anne Brontë som ofta blir lite bortglömd bland systrarna, men hon är väl värd att läsa.

Ingrid sa...

Petra: Tack för tipset. Jag ska följa ditt råd.

Mrs Calloway sa...

Jag röstar på att du börjar med Cioran (är nyfiken på vad du säger om honom), sedan tar du Främlingen på Wildfell Hall - mycket bra att både läsa och se som film. Sedan Pia Tafdrup, Lehmann, Ishiguro, o.s.v.
Så blir det en varierad kompott.

Ingrid sa...

Mrs C: Aha- Främlingen på Wildfell Hall finns i filmad version? Intressant (men jag ska läsa boken först...) Nu förstår jag att jag absolut måste ta itu med miss Brontë!! Essäsamlingen av Cioran är inte så tjock- den ska jag nog också hinna med. Tack för tips. Både du och Petra har nu rekommenderat Wildfell Hall...

Vicky sa...

Jag har inte läst så många av böckerna på din lista - så mitt tips måste bli Ishiguro och Brontë. 2 mycket bra böcker!

Ingrid sa...

Tack Vicky! Jag har redan läst ut Never let me go- den var bra och jag ska skriva lite om den snart. Jag är på full gång med Anne Brontë .... (och tycker om!)