onsdag 23 mars 2011

Libyen- två libyska författare

Fotot av Hisham Matar från the Guardian och av Sarah Lee.


Hannele ställer frågor om Libyen- och jag känner att jag också vill veta mer. Jag letar efter författare.
-
Hisham Matars böcker har översatts till flera språk-hans "Ingen i världen" finns i svensk översättning (2007)- en bok som det har bloggats en del om- och som jag också har läst (och tyckt om).

-

Hos Macondo hittar jag ytterligare en libysk författare - nämligen Ibrahim al-Koni. En av hans böcker finns på svenska -"Stenblödning". Jag har inte läst. Ibrahim al-Koni är numera bosatt i Schweiz. Flera av hans böcker finns i engelsk översättning. En av dem är nu på väg hem till mig.

2 kommentarer:

Metta Karlsson sa...

Hoppas det dyker upp fler tips i bloggvärlden!

Ingrid sa...

Böcker x 3: Jo, det vore väldigt bra. Jag misstänker att det kan finnas en del på franska. Jag ska luska lite.