torsdag 3 mars 2011

Den tyska bokhandelns fredspris

Detta pris delas ut varje år i samband med bokmässan i Frankfurt. Platsen är Paulskirche (på fotot). Här en länk.
-

Här är några av de senaste pristagarna- de flesta av namnen är inte direkt okända....Priset delades ut första gången år 1950.

2009 – Claudio Magris
2008 – Anselm Kiefer
2007 – Saul Friedländer
2006 – Wolf Lepenies
2005 – Orhan Pamuk
2004 – Péter Esterházy
2003 – Susan Sontag
2002 – Chinua Achebe
2001 – Jürgen Habermas
2000 – Assia Djebar




År 1983 gick priset till Manès Sperber- en författare med rötter i Galizien. Honom kommer jag att skriva mera om så småningom.

5 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Jag är rätt kass på franska så jag kunde tyvärr bara ta till mig ett och annat ord.
Bokhandelns fredspris låter intressant. Jag antar att de som får det har en slags litterär anknytning också!

Hanneles bok-paradis sa...

intressant

Ingrid sa...

Monika: Min franska är heller inte vad den borde vara- men jag blev så överväldigad av poeten...
Jag blev glad när jag såg ett bokhandelns fredspris- de flesta av pristagarna har litterär anknytning (men inte alla).

Hannele: Det är en verkligt fin idé!

violen sa...

Jag har ju en viss fäbless för litteraturpriser, du har inte en länk till de du nämner här?
Det är väl på tyska förstås men jag får väl skärpa till mig....:-)

Ingrid sa...

Violen: Nu har jag lagt upp länken. Den var på engelska såg jag. (Den finns säkert på tyska också förstås...)