onsdag 9 mars 2011

Invitation to the Waltz av Rosamond Lehmann

(lånat foto)

Två dagar i en ung flickas liv- hennes födelsedag (hon fyller 17) och hennes första bal. Båda superbt skickligt iakttagna av Rosamond Lehmann. Detaljrikedomen imponerar och författarens förmåga att tränga in i skeendet också.
-
"After I'm married I shall stay in bed as long as I want to. Girls often marry at my age. Seventeen today. "
Presenterna regnar över Olivia (huvudpersonen)- alltifrån lillebrors fasansfulla porslinsprydnad till det röda sidentyget som ska - i all hast- sys upp till en balklänning. Eldrött är det och det väcker en del kommentarer.
-
Balen är ingående skildrad och Rosamond Lehmann får sitt lystmäte, tror jag, med att på ett ofta oerhört detaljerat sätt beskriva alla de olika typer som en stackars ung flicka kan utsättas för vid ett sådant tillfälle. Olivias utsatthet blir så uttalad och medkänslan för henne växer i takt med sidantalet i boken. Det är inte lätt att vara ung....
-
Jag tycker så mycket om den här romanen- just för att Lehmann är en så skicklig iakttagare och för att hon "vet hur det är". Språket är levande och flytande och jag sitter och funderar på vad jag nu ska läsa av Rosamond Lehmann....
-
Snowflakes har skrivit mycket om Lehmann bland annat här och här.
Detta var min tredje hyllvärmare.

Inga kommentarer: