torsdag 10 mars 2011

Jag läser Graham Greene


När husdjuret får för sig att fara hotar mitt i natten (vrålskäll) är det inte lätt att sova-och då är det bra att ha en bok till hands. Under vargtimmarna har jag läst i "A Burnt-out Case" av Graham Greene. Nu har jag bara femtio-talet sidor kvar. Jag funderar starkt på att fortsätta att "nyutforska Greene". Han var en mycket produktiv författare och väldigt i ropet på både 60 -och 70-talet (ja även senare förstås). Något nobelpris blev det aldrig- det skvallrades om att "så länge Artur Lundkvist sitter i Svenska Akademien blir det inte något pris till Greene. Sanning eller ej- faktum kvarstår. Greene förblev "obelönad".
-
Jag har några böcker av Greene i mina egna hyllor och en del finns på biblioteket. För en tid sedan läste jag hans "Komedianterna" som tilldrar sig på Haiti (det var en verkligt spännande bok- den kan jag rekommendera). Det är säkert ganska enkelt att hitta Greenes böcker genom antikvariaten. Jag återkommer med mina tankar om "The Burnt-Out Case"

Inga kommentarer: