fredag 10 februari 2012

För en havremjölsvit labrador....

(En havremjölsvit labrador.....fotot är lånat- mitt husdjur är av rasen golden retriever och han är lite mera gulvit i tonen...)

Thomas Nydahl lade upp en så vacker dikt av Paul Muldoon- läs HÄR - och även Petter på Butter tar ordet har haft flera inlägg med Muldoons lyrik - HÄR ännu en mycket stark dikt. Jag har fallit till föga och skaffat en samling utvalda dikter i svensk tolkning (utgivna på Ellerströms förlag)- Att möta britterna (svensk utgåva 1991).

Jag hittar också några rader som jag känner alldeles speciellt för:

Gränsutredningen

Kommer du ihåg den lilla byn där gränsen gick
mitt i huvudgatan så att slaktaren
och bagaren hörde hemma i olika stater?
Idag noterade han hur en regnskur

hade hejdat sig just framför Golightys gränd
så att det verkade som om en glasvägg
hade fallit omkull. Han stod där länge
och frågade sig vilken sida, om ens någon, som var hans.

(Tolkning: Lars-Håkan Svensson)

2 kommentarer:

Petter sa...

Det är en underbar dikt.

Ingrid sa...

Petter: Jag är mycket glad att jag skaffade "Att möta britterna"- väldigt fina tolkningar där, tycker jag. Vackast är förstås ändå raderna om den havremjölsvita labradoren....